Kezdőlap Kezdőlap 2020 Archiv (2010-13) Top cikkek Fórum Regisztráció A Mars titkai Epsion |
:: Fórumok :: Rejtélyek, Eltünt világok :: Eltünt civilizációk? |
|
<< Előző téma | Következő téma >> |
Sumer civilizáció |
Moderátorok: nordi, fulldragon, Ernő, Róza
|
Szerző | Üzenet | ||
nordi |
| ||
a ' r e b e l l i s Regisztrált tag #4 Regisztrált: h jan 11 2010, 02:14Üzenetek: 922 | SUMER CIVILIZACIO ( I. BEVEZETí‰S) A sumer társadalom alapvetíµen városi jellegí» volt, azzal együtt, hogy inkább mezíµgazdasági alapokon nyugodott, mint iparin. Virágkora csúcsán, i.e. 3.500 - 3.000 körül, a sumer társadalom, városállamok laza halmaza volt, ahol minden város önálló életet élt, saját vezetíµkkel, saját törvényekkel, saját iskolával. Nem hogy szövetség nem volt a városok között, hanem egymással rivalizáltak, néha pedig egymással háborúztak. Egy dologban azonban közösek voltak, minden városállam „egy kaptafára†készült, azaz a városok gazdasági, törvényi, kulturális élete, mí»ködése, szerkezete maximálisan szervezett volt, akár csak ma, és mindenhol teljesen hasonló. Még az idíµmérés, a nap, az évszakok felosztása is, mindenben megegyezett, a hónapok elnevezése változott csak városról városra, azonban mindenhol ugyanazt jelentette. Ugyanaz a felsíµ szintí» matematika létezett mindenhol, és például szinte egyszerre vezették be az építési engedély használatát minden városban. A városok egy része a Vízözön elíµtti települések helyén jött létre újjáépítve a régi városokat, másik része a Vízözön utáni új települések helyén alakult ki. Elsíµ városok, még a Vízözön elíµtti idíµkbíµl: Eridu, Larsza, Nippur, Bad-Tibire, Larak, Szippur, Surupak, Lagas. Nippur város környéke napjainkban A Vízözön után, i.e. 11.000 körül kezdett el az emberiség újra sokasodni, az 50-100 fíµs települések fejlíµdésnek indultak, a lakosság létszáma gyarapodott, a sumer városok virágkoruk idején, 8.000 évvel a Vízözön után, 100.000-300.000 lakossal rendelkeztek, és a mai szinthez mérhetíµ szervezettséggel. Közben az istenek folyamatosan hozták a tudást. Ez jelentette a mezíµgazdaság elterjesztését, a mezíµgazdasági eszközök nagy részét, az istenek javaslatára megkezdíµdött az állattartás. Ilyen az a pecséthenger, amelyen az a pillanat van ábrázolva, mikor az istenek egy mezíµgazdasági eszközzel ajándékozzák meg az embert Az emberiség elsíµ királyi városa Kis volt, a város elsíµ uralkodója hatalmas dinasztiák megalapítója, kiknek székhelyei a következíµ királyi városokban voltak: Uruk, Ur, Awan, Hamazi, Akszak, Akkád, Assur, Babilón. I.e. 8.000 körül kezdtek kialakulni a városok, melyek igazából már nem csak mezíµgazdaságból kezdtek élni, hanem a kézmí»vesség, és a tudás központjai lettek. I.e 4.000 körül kialakult az elsíµ olyan emberi csoportosulás, amely már szervezett formában mí»ködött, a mai követelmények szerint megfelelt a civilizáció fogalmának. I.e. 3.500-3.000 körül el is érte fejlíµdése csúcspontját. Az elsíµ sumer városok területén, a mai Irakban, valamikor bíµvelkedett a víz, a í‰den-t is 4 folyó határolta, ebbíµl mára 2 kiszáradt, csak mí»holdképekríµll deríthetíµ ki a régi meder mindkét folyó esetében, mélyen a homok alatt. I.e. 2.000 körül alalkult ki a mai száraz, sivatagi éghajlat, részben ez is okozta a sumer társadalom szétesését. A sumer leírások arról számolnak be, hogy a szervezettséget, egységességet az istenektíµl kapták ajándékba és „meâ€-nek nevezték. Az istenek közül Enki a tudós rendelkezett a városalapítás, szervezés, azaz a társadalom létrehozásának tudásával. í• elsíµk között érkezett a Földre, és minden telep létrehozásában irányító szerepet töltött be. Nippur város térképe I.e. 2.000 körül a hanyatlás a végéhez ért, ekkorra kialakulnak az Akkád, Asszír, Babiloni királyságok, melyek kialakulása háborúk által valósult meg, a háborúskodások egy fíµ mozgatója Marduk király, Enki elsíµ szülött fia. A sumer nép és fíµleg a sumer nyelv, a régi, több ezer éves formájában nem létezett már tovább, de mindkettíµ tovább él az egész emberiségben mind a mai napig. Ekkortól a sumer nyelv már egy holt nyelv, szinte senki sem beszéli, azonban közvetlen nyelvrokonai a mai is létezíµ török, magyar és néhány kaukázusi népcsoport nyelve. Elvileg i.e. 2.000-et lehetne tekinteni a sumer társadalom végének, azonban az Akkád, Asszír, és Babiloni királyságok szinte jogutódként követik a sumer társadalmat. Nagy Sándor volt, az utolsó, aki egyesítette a sumer civilizációt egy országba, i.e 356 körül, melynek neve Mezopotámia volt. Halála után ismét széthullott a birodalom és végérvényesen megszí»nt létezni, hisz az új kultúrák annyira eltéríµek voltak már az eredeti sumertíµl, hogy nem tekinthetjük folytonosnak. Eridu, Enki a tudós isten városa i.e. 30.000-40.000 Az elsíµ emberpár megteremtése i.e. 11.000 Vízözön, majd az emberek újra el kezdik életüket i.e. 4.100 A sumer városállamok olyan fejlettséget érnek el, hogy ez már a mai értelemben vett társadalomnak tekinthetíµ. Bár a városok egymástól függetlenül léteztek, azonban struktúrájuk, mí»ködésük teljesen megegyezett, mintha „valaki†elíµre eltervezte volna i.e. 3.500-3.000 A sumer társadalom virágkora, hatalmas a jólét, magas az életszínvonal i.e. 3.000 Megáll a fejlíµdés, megindul a stagnálás, majd a hanyatlás i.e. 2.000 A sumer városállamok megszí»nnek, helyüket eríµs birodalmak, királyságok veszik át i.e. 356 Nagy Sándor még utoljára egyesíti a sumer népet, Mezopotámia néven, halála után szétesik a birodalom i.sz. 0-100 A sumer társadalom végleges eltí»nése, az új népek már teljesen új kultúrát képviselnek, nincs folytonosság Városkép Minden város egységes k meg volt a maga városközpont része, illetve a széleken a mai értelemben vett falusi területek, zöldövezetek. Minden városállam jellemzíµje volt a fíµtéren elhelyezkedíµ templom, mely égetett téglából készült. Minden egyes templom egy adott isten számára épült, azé az istené volt, aki korlátlan jogokkal rendelkezett a városállam felett. Az istenek a városállamok tulajdonosai voltak ugyan, de a konkrét vezetési feladatokat a megbízott királyok látták el. Az elején a királyok az istenek leszármazottai, a félistenek voltak (istenek és emberek közös gyerekei), majd egyre jobban emberek látták el a vezetési feladatokat. Dinasztiák alakultak ki és apáról fiúra szállt a királyság joga, kivéve, ha az isten, mint a fíµ vezér, másképp nem rendelkezett. A város vezetésében részt vettek még a gazdagok, a nemesek. Létezett egy döntéshozó testület, mely a városállam ügyeiben döntött. A lakosság nagy része szabad polgár volt, saját tulajdonnal rendelkezett, ingatlannal és ingósággal. A tulajdonukban levíµ értékeket adhatták-vehették, törvényes keretek között. A lakosság szegény részét alkották a szolgák. í•k legtöbbször a háborúk hadifoglyai voltak, illetve a kimondottan szegények. Azonban lehetíµség nyílt arra, hogy pénzért megvegyék a szabadságukat. Szolgává válhattak még a gyerekek, esetleg feleségek is, mivel a férfiaknak jogukban állt, hogy határozott, vagy határozatlan idíµre eladják feleségüket, gyereküket, azonban ez inkább törvényi lehetíµség volt, nem igazán életek ezzel a joggal a férfiak. Az emberek vagy fizetésért dolgoztak, vagy a saját maguk urai voltak, és ez esetben a munka eredményét pénzért értékesítették. Minden városállam rendelkezett hadsereggel, békeidíµben ez kis létszámú fizettet hadsereg volt, azonban háborús idíµben sorozás történt, itt elíµször a szegényeket, majd a szabad lakosságot sorozták be, legvégül a gazdagokat. Lakosság A lakosság foglalkozása tömegében farmerek, szarvasmarha tenyésztíµk, kereskedíµk, boltosok, írnokok, orvosok, építészek, kíµmí»vesek, ácsok, kovácsok, ékszerészek, fazekasok. Kisebb arányban voltak a mí»vészek, színészek, fizetett katonák, hivatalnokok, és a legfontosabbak a papok és tudósok. A papok, nem a mai megfoghatatlan, csak hiten és bizalmon alapuló vallás képviselíµi voltak, hanem az istenek által képviselt tudást oktatták az embereknek, a templomok inkább iskolák voltak, ahol a széles néptömegek képzése zajlott. Azonban az iskolák kialakulásával és fejlíµdésével a papok elvesztették eredeti feladatukat, mert az iskolák váltak a tudás központjaivá. A papok új feladatot találtak maguknak, az isteneket és a királyokat dicsíµítették. Az emberek üzletekben és piacokon árulták áruikat, és pénzzel fizettek. A pénz érme volt, vagy lyukas érme (gyí»rí»), mely ezüstbíµl készült és pontosan meghatározott súllyal rendelkezett. A vándorló árusok járták keresztül-kasul a városállamot, síµt néha a városállamok között is, és így kereskedtek. Minden városállamban más volt a pénz, és a pénz vásárlóértéke mindig az adott városállam gazdasági eríµsségétíµl függött. A sumer társadalom alapja a család volt. A család egy férfibíµl, egy níµbíµl, és gyerekekbíµl állt. A családot egyben tartotta néha a szerelem, de legtöbbször a tisztelet, vagy az érdekek. íltalában a házasságot a szülíµk intézték, a jegyesség fogalma ismert volt, és legtöbbször az eljegyzés tényét hivatalosan rögzítették egy agyagtáblán. Mivel a családalapítás általában egy üzleti tevékenység volt, a szülíµk érdekeinek megfelelíµen, ezért ismert volt a házasság elíµtti szerelem és szex, de legritkább esetben lett ez a házasság alapja. A níµknek alapvetíµ törvényi jogaik voltak, lehetett tulajdonuk, üzleti tevékenységet folytathattak. A férfiak, elválhattak, és ha nem volt gyerekük, akkor újra választhattak maguknak feleséget. A gyerekek a szülíµk teljes felügyelet alatt éltek, még ahhoz is volt joguk a szülíµknek, hogy eladják szolgának a gyerekeiket, azonban nem éltek ezzel a lehetíµséggel, hanem ellenkezíµleg, szeretettel nevelték íµket. Ha a szülíµk valamilyen oknál fogva meghaltak, a kiskorú gyereket adoptálták más családok. A városállamok lakossága igen jelentíµs volt létszámát tekintve. Míg a Vízözön után, az istenek (földre szállt í»rhajósok) által létesített települések amolyan néhány házas „tanyák†voltak, addig i.e. 2.500 körül az ezekbíµl kialakult városállamok létszáma tekintélyes volt. Lagash város létszáma kb. 100.000 fíµ volt, míg úr városé 360.000. Gazdaság Ismert volt az adó fogalma. Voltak általános adók, adónemek, és ha a városállam háborúra készült, akkor azonnal új adókat vetettek be. Fennmaradt írásos emlék bizonyítja, hogy még a temetés is mennyi adóbefizetést jelentett a család számára. Az adó, az adó mértéke, a fizetési kötelezettségek behajtása, illetve annak módja változott városállamonként, illetve királyonként. Mindig voltak jobb és rosszabb idíµszakok. í‰rdekes viszont, hogy a lakosság ragaszkodott saját városához, és nem akart senki sem átköltözni a szomszéd városba, ha ott könnyebb volt az élet. Az igazsághoz tartozik még, hogy a környezeti körülmények miatt általában egy idíµben volt mindenhol könnyebb, vagy rosszabb az élet. í‰pítmények A városok láthatóan elíµre megtervezett módon fejlíµdtek, létezett városrendezési terv, meg volt oldva a csatornázás, a csapadékvíz elvezetése, az utcák vonalvezetése szabályozott volt, úgyszintén az épületeké, léteztek építési engedélyek, építkezési szabályok. Egy átlagos sumer ház a maihoz hasonló agyag égetett téglából épült, több szobából állt, ezek általában egy nyitott udvart öleltek körbe. A gazdagabbak több szintes házakban éltek, legalább egy tucat szobával, szintén téglaépítésí», vakolt és kiví»l-belül fehérre festett falakkal. A földszinten volt a fogadóhelyiség, konyha, mosdóhelyiség, illetve a szolgálók szobája. A berendezés alacsony asztalokból, magas támlájú székekbíµl, és ágyból állt, illetve egyéb kiegészítíµ bútorzatból, mindez fából készült. A használati tárgyak agyagból, bronzból, készültek, illetve állati szaruból. Ami viszont érdekes, jellemzíµ a bronz tárgyak olyan precíz megmunkálása, melyet mi csak a mai fémforgácsolással tudunk elíµállítani (pl. esztergályozás, marás). A belsíµ falakat szíµttesek, fából faragott alkotások díszítették. A ház alatt sokszor a családi mauzóleum volt található, ahol a család íµsei voltak eltemetve, bár létezett külön temetíµ a városon kívül, általában a kevésbé tehetíµsek számára. Tudás Az átlagember a természetes környezeti világot úgy osztotta fel mint: házi állatok, vadállatok (az elefánttól a bogarakig minden, ami nem tenyészett), madarak (ide tartoznak a repülíµ rovarok is), halak, fák, kisebb növények, zöldségek. A csillagászat volt a sumer tudás csúcsa. Ismerték a Naprendszer összes bolygóját, még a Plútót is, melyet nincs száz éve, hogy újra felfedeztünk. Ráadásul ismertek még eggyel több bolygót is mint mi, ezt nagy becsben tartottak, hisz úgy tudták, az a bolygó az istenek származási helye. Ez kb. 3.600 évente elhalad a Föld mellett, ez nagy öröm volt, hisz ilyenkor mindig új tudást hoztak az istenek a Földre. Ilyenkor mintha egy láthatatlan kéz mindig lendített volna az ember fejlíµdésén. Nem csak ismerték a bolygókat, hanem azokat részletesen le is írták, így történhetett meg, hogy Zecharia Sitchin, a sumer leírások alapján hamarabb leírta az Uránusz és Neptunusz bolygók jellemzíµit, mint ahogy azt ember alkotta í»rszonda felderítette volna. Ráadásul a két leírás egy az egyben megegyezik. A sumerok az évet két évszakra osztották a télre (október-február) és a nyárra (március-szeptember). Az újév áprilisra esett. A hónapokat a Hold változásai alapján alakították ki, így általában 29-30 naposak. Bár ez az idíµbeosztás minden városban hasonló volt, azonban a hónapok elnevezése mindenhol más volt. Volt, ahol a természethez kötötték, volt ahol a mezíµgazdasági munkafolyamatokhoz, volt ahol istenségekhez. Azért, hogy a napévek és a holdévek, azaz hónapok egész számú többszöröse megegyezzen, egy külön hónapot vezettek be. A nap, a napkeltével kezdíµdött és 12 dupla órára volt osztva, az éjszaka pedig három négyórás idíµszakra, azaz igazából 24 órából állt. Az idíµt mérték: víziórával, prizma vagy henger formájú eszközzel, illetve napórával. Fontos megjegyezni, hogy a leírások beszámolnak arról, hogy ez a relatív egyszerí» és nem pontos idíµmérés, mindig korrigálva lett az istenek által, valamilyen idíµméríµ eszközök alapján. így mindig az istenek határozták meg pontosan az év végét, az esetleges korrekciókat, a mindennapi életben pedig a fontosabb napszakok kezdetét, végét a templom, vagy erre rendszeresített helyen harang, vagy egyéb hangjelzéssel jelezték. Az emberek számára ez volt a pontos idíµmérés, ehhez igazodtak és igazították saját eszközeiket. Mindehhez szorosan kapcsolódik a matematika. A sumer a 60-as számrendszerben dolgozott, de oly módon, hogy hol a 10-el, hol a 6-al szorzott, felváltva, így a sarokszámok: 1, 10, 60, 600, 3.600, 36.000, stb. Ráadásul a számok írása kétféleképpen valósult meg, az egyik módszer szerint minden számnak volt egy írásjele, míg a másik hasonlított a mi mostani rendszerünkhöz. A zérót mint számot nem alkalmazták, de a nulla mint számjegy ismert volt. A fennmaradt leletek szerint léteztek szorzótáblák, reciprokérték táblák, négyzet és köbgyök táblák, kör és térfogat számítási képletek, pitagoraszi számok, a pi szám, az e szám (a természetes alapú logaritmus alapja), stb. Mí»vészet, viselet A mí»vészet is magas szintet ért el a sumer társadalomban. Ennek egyik legjellemzíµbb és ma is látható formája a szobrászat. Szobrokkal díszítették a templomokat, épületek, a gazdagok házait, tereket. A szobrok jelentíµsége, hogy megörökítenek egy-egy istent, királyt, fontos személyiséget, fontos eseményt. Fíµleg az ékírás elíµtti szobrok nagyon fontosak, mert történelmi eseményeket mondanak el. A szobrok alapanyaga néha különleges kíµ, így még érdekesebb, hogy hogyan kerül Dél-Amerikába egy olyan csak Dél-Irak területén található ásványból faragott oszlop, mely a teremtés történetét meséli el piktografikus formában. Ráadásul ennek a párja az iraki múzeumban található. A Vízözöntíµl (i.e. 11.000)-tíµl i.e. 5.000-ig a szobrász mesterek a teremtéssel, a Naprendszer kialakulásával, az ember teremtésével, létrehozásával, az istenek történelmével, eredetével foglalkoztak, majd a sumer társadalom kialakulása után már saját napi életükkel, királyaik, isteneik problémáival. Az emberek vagy kopaszra borotvált fejjel jártak, vagy hosszú hajuk volt, mely általában középen két részre volt fésülve. A viseletet jellemezte egy rövid felsíµ, mely felé hosszú köpenyt vettek, és ezt addig használták, míg elkopott. Szokás volt még a köpeny helyett egy kendíµt használni a baloldalon, így a jobb kar teljesen szabadon maradt. A níµk gyakran hordtak egy, az egész testüket beborító rojtos kendíµt, mely azonban jobb vállukat és csípíµjüket szabadon hagyta. A zene fontos szerepet töltött be a sumer életben. Ismert volt az instrumentális és a vokális zene, illetve a kettíµ kombinációja. A sumer élet úgy lett kialakítva, hogy a munka mellett a pihenés, kikapcsolódás fontos szerepet töltött be. A ma ismert dob, hárfa, trombita, síp, kí»rt, stb. eszközök íµsei már léteztek, és divat volt a mai koncertekhez hasonlóan nagyközönség elíµtt fellépni, vagy akár egy gazdag család megrendelésére zenélni. A zenéhez kapcsolódott a tánc is, közös nagy táncmulatságokat tartottak fontos események évfordulóin, ünnepek alakalmával, de léteztek olyan helyek, ahova el lehetett menni bármikor, zenét hallgatni, táncolni, akár manapság. Az ékszerészek munkája nagyon fontos volt, íµk fíµleg arannyal, ezüsttel és drágakövekkel dolgoztak. A drágakövek nem feltétlenül szépségük miatt értek sokat, hanem különleges gyógyító erejük volt. Igazából e drágakövek elvét csak a bioinformatika fejlíµdésével értettük meg, hiszen ma már tudjuk, minden anyag rezeg, minden rezgésnek vannak paraméterei, és ha ezek a paraméterek a szervezetre olyan hatással vannak, hogy segítik a regenerációt, akkor sokat érnek. Mezíµgazdaság A mezíµgazdaságban alkalmazták a vetésforgót, az öntözéses termesztést. Az öntözéshez használt csíµhálózat, tárolók, a tárolók feltöltése komoly mérnöki tudásról tanúskodnak. Használtak szintjelzíµ mí»szereket és automata locsoló berendezéseket. A gyakorló farmer kézikönyve A mezíµgazdaság is komoly tervezettséget és szervezettséget mutatott, léteztek külön írásos dokumentumok „a farmer évkönyveâ€, mely pontosan leírja, hogy mikor mit kell tennie a farmernek. Ezen túlmeníµen léteztek részletes növénytani ismereteket tartalmazó leírások is, mely a növények hasznosíthatóságát is megmagyarázza. Ital A sumer városokban a legkedveltebb ital a sör volt, mely „meglágyította†az emberek és istenek szívét, ráadásul mivel tápláló és sok vitamint, ásványi anyagot tartalmazott, még gyógyító ereje miatt is használták. Leo Oppenheim egy terjedelmes anyagot gyí»jtött össze és publikált a következíµ címmel: „Sör-, és italkészítési technikák az ókori Mezopotámiábanâ€. A sörfíµzés tudományát az istenektíµl kapták ajándékba, az emberek. Mivel nagyon sok fajta sört készítettek, a névadás vagy valamilyen istenhez kötíµdött, vagy valamilyen jó tulajdonságához az italnak, úgy mint „a szerelembehozó sörâ€, â€az eríµt adó sörâ€, „az erotikus sörâ€, stb. Viszonylag kevés szó esik a vízellátásról, illetve az ivóvíz fogyasztásáról. A felszíni vizek akkor még tiszták, ihatóak voltak, azonban nem tudjuk, hogyan jutott el a víz a városok házaiba. Ugyanakkor tudjuk, hogy létezett csatornahálózat a szennyvíz elvezetésére. Mivel ismerték a mezíµgazdaságban az öntözést, bizonyosan valahogy meg tudták oldani a vízellátást is. SUMER VíROSOK Kuara Lakossága i.e.3.500 - i.e2.500 között kb. 6.000 fíµ Fontos kikötíµ volt a Perzsa í–bölben. Itt született Marduk Enki elsíµszülött fia. Kutallu Napjainkban Tell Sift Lakossága i.e.3.500 - i.e.2.500 között kb. 5.000 fíµ Fíµleg mezíµgazdasággal foglalkoztak, a datolya, a bor és a méz hazája volt. Kutha Lakossága i.e.3.500 - i.e2.500 között kb. 3.000 fíµ Egy kis kereskedíµ város volt, néha egyik, néha másik szomszéd városhoz tartozott. Fíµleg fémércek, kövek, szállítási útvonala volt. Fíµ istene Nergal. Lagash Napjainkban Tell Al-Hiba Lakossága i.e.3.500 - i.e.2.500 között kb. 28.000 fíµ Kiemelkedíµen fontos város volt, egyfelíµl kikötíµ, másfelíµl ipari központ, harmadsorban kereskedelmi centrum. Az emberiség történelmében ez volt az elsíµ szennyezett levegíµjí» város. A város igazi lakói a munkások voltak, aki meggazdagodott, az elíµbb-utóbb elköltözött. Komoly egészségügyi kockázatot jelentett az itteni élet. Fíµ isten Bau volt, aki kedvességéríµl volt híres. Az atomháború idején sugárfertíµzést kapott és késíµbb meghalt. Larak Egy Vízözön elíµtti város, nem sokat tudunk róla. Nem építették úja. Larsa Napjainkban Tell Senkere. Lakossága i.e.3.500 - i.e2.500 között kb. 30.000 fíµ Vízpartra épült, a Sumer Birodalom központja földrajzilag. Fíµleg textilipara ismert, emellett kereskedelmi központként is fontos volt, elíµnye a kedvezíµ, központi földrajzi fekvése. Fíµ istene Shamash. Marad Napjainkban Tell Wannat Lakossága i.e.3.500 - i.e.2.500 között kb. 4.000 fíµ Jellemzíµen sivatagi város volt, kis mértékben kereskedelemmel foglalkoztak lakosai. Jellegzetes égetett agyag téglából épültek házai, vakolás nélkül. A várost egy nevetségesen alacsony városfal vette körül. Látképe kissé ironikus volt. Fíµ istene Ninurta. Nagsu Lakossága i.e.3.500 - i.e2.500 között kb. 2.000 fíµ Pontos helyét nem sikerült beazonosítani. A leírások alapján egy csempész város volt, itt kerülték ki a kikötíµi elleníµrzéseket, vámfizetéseket. Az itt átcsempészett áruk a sumer kereskedelmi központokba kerültek. Nina Napjainkban Tell Zurghul Lakossága i.e.3.500 - i.e2.500 között kb. 3.000 fíµ A város egyetlen említésre méltó története, hogy Enki emeltette lánya Nanshe tiszteletére. Fíµ istene Nanshe. Nippur Napjainkban Niffer Lakossága i.e.3.500 - i.e.2.500 között kb. 20.000 fíµ Nippur az Eufrátesz partján épült, egy elosztó központ volt. Szent városként tartották számon, Enlil tiszteletére hatalmas templomot emeltek, ide sokan zarándokoltak a messzi sumer területekríµl, csak hogy láthassák a templomot és magát Enlilt, aki Anu fíµisten földi helytartója volt. Szintén ide jöttek maguk a királyok is, hogy Enlil beleegyezését kapják uralkodásukra. Fíµisten természetesen Enlil volt. Shuruppak Napjainkban Tell Fara Lakossága i.e.3.500 - i.e2.500 között kb. 25.000 fíµ Egy Vízözön elíµtti város, melyet újjáépítettek. Az Eufrátesz partján terül el, Uruk várostól északra. Fíµleg mezíµgazdasági termeléssel foglalkoztak, de ide kötíµdik Noé története is. Fíµ isten Sud volt. Sippar Napjainkban Tell Abu Habbah. Lakossága i.e.3.500 - i.e2.500 között kb. 18.000 fíµ Szintén Vízözön elíµtti alapítású város, jelentíµsége akkora volt, hogy sokáig az Eufráteszt Sippar neví» folyónak nevezték. Fíµleg mezíµgazdaságáról és gyapjútermeléséríµl volt híres, illetve a bitumen fíµ szállítási és átrakási helye volt. Fíµ istene Shamash. Susa Napjainkban Shush Lakossága i.e.3.500 - i.e.2.500 között kb. 25.000 fíµ Kézmí»ves város volt, agyag edényeiríµl volt híres. Fíµ istene Inshushinak. Umma Napjainkban Tell Jokha. Lakossága i.e.3.500 - i.e2.500 között kb. 25.000 fíµ Kézmí»ves város volt, fíµleg aranymí»vesek, drágakíµcsiszolók éltek és dolgoztak itt. Fíµ istene Shara. Ur Napjainkban Tell al-Muqayyar. Jelentése isten, fíµnök. Lakossága i.e.3.500 - i.e2.500 között kb. 37.000 fíµ Sokáig fíµváros is volt, lévén a második legnagyobb település. Fíµleg kereskedelmi és kulturális központ volt, amolyan igazi fíµváros, ahol pezsgett az élet. Fíµ isten Sin volt, akiríµl nevezték el a Sínai félszigetet. Uruk Napjainkban Tell Warka Lakossága i.e.3.500 - i.e.2.500 között kb. 85.000 fíµ (de volt amikor rövid ideig elérte a 100.000 fíµt) A legnagyobb kiterjedésí» és lakosságú város volt, amolyan metropolisz. Kereskedelembíµl és pénzügyi tranzakciókból élt, sokáig a Sumer irodalom piacának illetve bankjának is nevezték. A város nagyságát úgy érte, hogy terjeszkedése révén, a széleken található kisebb városok beolvadtak. Fíµ istene Inanna volt. Zabalam Napjainkban Tell Ibzeikh. Lakossága i.e.3.500 - i.e.2.500 között kb. 9.000 fíµ Kikötíµ város volt, illetve helyi készítésí» kerámiáiról volt nevezetes. Fíµ istene Inanna volt. Megjegyzés: A lakosok száma csak ilyen tág idíµintervallumban határozható meg egységesen, azonban tudni kell, hogy ez egy átlag. Minden város életében volt egy virágkor, ilyenkor akár az említett szám kétszerese is volt a lakosok száma, míg rosszabb idíµkben a kisebb települések majdnem kihaltak. Példa erre Uruk városa, ahol i.e.1.500 körül kb. 300.000 ember élt, igaz itt már hozzáníµtt a városhoz a közvetlen környéke. Ekkor a város széle amolyan kertváros volt, itt éltek a gazdagok, míg a város egyes negyedei inkább a szegények lakhelyei voltak. [ Módosítva sze júl 21 2010, 07:44 ] | ||
Vissza az elejére | | ||
nordi |
| ||
a ' r e b e l l i s Regisztrált tag #4 Regisztrált: h jan 11 2010, 02:14Üzenetek: 922 | SUMER CIVILZACIO ( II.). A mai ismeretek szerint az emberiség kialakulása a sumer civilizáció kialakulásával kezdíµdött majd ezzel szoros összefüggésben, földrajzilag nem messze tíµle, az egyiptomi, késíµbb az Indus-völgyi követte. Ez tekinthetíµ az elsíµ szakasznak. Ez a szakasz ie. 3300-tól i.sz. 400-ig tart. Az elsíµ kultúrák kialakulásától számolva, jóval késíµbb következett be több új civilizáció csoportos megjelenése, i.e. 1000-tíµl, majd, i.sz. 500-tól újabb társadalmak csoportos megjelenése. Az idötengelyen ábrazolva : Bevezetés Az elsíµ emberi civilizáció a sumer volt, és érdekes mód, bár az óta hosszú idíµ telt el, mégis ebbíµl a civilizációból rengeteg régészeti lelet maradt fenn. A leletek nagy része agyag pecséthengerek, és agyagtáblák, továbbá agyag edények. A leletek száma végtelen. A világ valamennyi nagyobb múzeumában található is belíµlük, és talán éppen a nagy darabszám miatt, sokszor méltatlan helyen, például az alagsori raktárban Ami még érdekessé teszi ezt az idíµszakot, az, hogy ekkor az istenek rendszeresen jártak a földre, itt uralkodtak, idíµnként visszaszálltak az égbe "tüzes szekereiken". .Fontos tudni, hogy akkoriban nem nevezték isteneknek a földre szállt lényeket. Az isten kifejezés csak a pogány világ térhódításával jelent meg, és még ma is ezt használjuk. Akkor „azok, akik az égbíµl alászálltak†névvel illették íµket. A sumer civilizáció fejlettsége fénykorában elérte a mait, jellemzíµi voltak a sumer kultúrának a városok, magas épületek, liftek, utcák, piacterek, magtárak, kikötíµk, iskolák, templomok, a fémek megmunkálása, orvostudomány, sugárterápia (biorezonancia?) használata a gyógyászatban, sebészet, textilkészítés, gasztronómiai ínyencségek, mezíµgazdaság, öntözés, a tégla használata, a kerék, hajók, navigációs ismeretek, nemzetközi kereskedelem, súly, hossz és egyéb mértékek, királyság, törvények, bíróságok, fejlett jogrendszer, esküdtszék, írás, nyílvántartások, zene, hangjegyek, hangszerek, regények, musical, tánc, artisták, háziállatok, állatkertek, hadviselés, kézmí»vesség, prostitúcuó, rendíµrség, börtönök, munkatáborok, korrupció, közpénzek eltulajdonítása és a maihoz valamilyen formában hasonlító elektronikai eszközök, kristályokban tárolták az információt. Ez a fejlettség részben onnan ered, hogy az Istenek rendszeresen megajándékozták az embereket eszközökkel, és megtanították ezek használatát is. A kezdetek. Mikor és hol ? Akkoriban kicsit másként nézett ki a Föld, mint napjainkban. í‰ppen egy jégkorszak közepe volt. A korai jégkorszak kb. 600.000 évvel ezelíµtt zajlott, elsíµ felmelegedés kb. 550.000 évvel ezelíµtt, majd a második jégkorszak kb. 480-430.000 évvel ezelíµtt. Ekkora tehetíµ a kezdet. A sumer és akkád ékírásos emlékek szerint, ekkor fedezték fel az istenek a Földet, ekkor szálltak le elíµször. Ekkor csupán egyetlen mérsékelt éghajlatú terület felelt igazán meg az életnek, a Nílus, Indus, Tigris Eufrátesz területe. Ebbíµl is a legfontosabb a Tigris és Eufrátesz területe, mert itt a kíµolaj, mint energiaforrás magától a felszínre tört. A második a rangsorban a Nílus völgye, hatalmas termíµterületei miatt. úgy tí»nik az istenek, mai éretelemben í»rhajósok, energiaforrásokat kerestek, illetve ásványokat és aranyat. Rendszeresen jöttek, illetve kitermelték az enegiaforrásokat, ásványokat. Az általuk létrehozott telepek, települések lettek az elsíµ városok. Városok a Vízözön elíµtti idíµkbíµl. A fejlíµdésnek két szakasza van. Egy mérföldkíµ a Vízözön. A Vízözön elíµtt, a kezdeti szakaszban éppen csak megjelent az ember az istenek városaiban, míg a Vízözön után igazából már az emberek alkották a városok lakosságát. Elsíµ városok: Eridu, Larsza, Nippur, Bad-Tibire, Larak, Szippur, Surupak, Lagas. A Vízözön ugyan elpusztította az összes várost, azonban mégis sokat tudni róluk, mert a mezopotámiai uralkodóknak szent kötelességük volt, hogy ugyanazon a helyen újjáépítsék a szentéj körzeteket, az eredeti tervek alapján. Egy-egy újjáépítés után, a felszentelési iratban emlékeztek meg a munkákról, illetve az eredeti tervekríµl, és az ahhoz történíµ teljes mértékí» ragaszkodásról. . Fontos szerepe volt minden városnak, volt amelyik adminisztrációs központ volt, volt amelyik technikai központ, illetve volt amelyik irányt mutatott a leszálláshoz. (megjegyzés: egy ilyen város pár száz lakost jelentett, ma inkább kisebb falunak neveznénk) Vízözön A Vízözön története megtalálható a mezopotámiai régészeti kincseken, sumer és akkád ékírásos táblákon, a Gilgames eposzban, a Teremtés könyvében és természetesen a Bibliában. A jelenlegi kutatások szerint a Vízözön egy elíµre látható, kiszámolható természeti jelenség volt, a Föld éghajlatváltozásával magyarázható. Az utolsó jégkorszak mintegy 75 ezer évvel ezelíµtt kezdíµdött, és 40 ezer évvel ezelíµtt egy rövidebb felmelegedés is valószíní»síthetíµ, melyet 38 ezer évvel ezelíµtt egy hideg, száraz idíµszak követett. Majd 13 ezer évvel ezelíµtt hirtelen véget ért a jégkorszak és beköszöntött a mai klíma. A nagy víztömeget az okozta, hogy az Antarktiszon, illetve az í‰szaki-Sarkon, a felhalmozódott nagy jégmennyiség tekintélyes része, az enyhülés miatt belecsúszott az óceánokba. Az összes régészeti forrás és tudományos elemzés alátámassza egy ilyen irányú folyamat valószíní»ségét, illetve azt, hogy kellíµ tudományos ismeretekkel ez elíµre is jelezhetíµ. Az akkori istenek, akik ugyan elíµre ki tudták számolni a jelenséget, síµt valószíní»sítették is annak megtörténését, igyekeztek elhallgatni az emberiség elíµl, mivel elégedetlenek voltak velük. Volt viszont egy az istenek közül, aki megkönyörült az embereken, íµ parancsolta meg Noénak a bárkaépítést. A sumer szövegek annyira alaposan és pontosan leírják a hajó, fedélzetek, kabinok méreteit, hogy meg is lehet rajzolni azt, ahogy ezt többen is tették a Vízözön kutatói közül. Készült már élethí» makett is. Az istenek a fellegek felett vészelték túl a pusztító eseményt. A Vízözön idíµpontja, kb. 13 ezer évvel ezelíµttre tehetíµ. Vízözön után A következíµ idíµkben fejlíµdött hatalmasat az emberiség, ie.11.000 körül kialakult a földmí»velés és állattartás, illetve kezdett kialakulni a mai értelemben vett civilizáció. Az összes történelmi forrás a Bibliától kezdve, a sumer agyagtáblákig, arról szólnak, hogy az istenek ajándékozták meg tudással az embereket, szinte folyamatosan adagolták az ismereteket, az eszközöket. Ekkor kezdtek kialakulni a királyságok, amelyek élén egy emberi uralkodó állt, aki igazából tartotta a kapcsolatot az istenekkel. Az uralkodó feladata volt irányítani a királyságot, az embereket, biztosítani, hogy az isteneket szolgálják, illetve az istenektíµl kapott tudást továbbadni az embereknek. Az emberiség elsíµ királyi városa Kis volt, a város elsíµ uralkodója hatalmas dinasztiák megalapítója, kiknek székhelyei a következíµ királyi városokban voltak: Uruk, Urb, Awan, Hamazi, Akszak, Akkád, Assur, Babilón. A települések három régióban létesültek: Mezopotámiában volt az igazi Sumer birodalom, mely tekinthetíµ az elsíµ emberi civilizációnak. Ennek fejlettsége virágkorában elérte a mai szintet, vagy akár meg is haladta azt, ie. 3700-4000 körül. A másik régió, a Nílus völgyében alakult ki, mely ie. 3200 körül hirtelen jelent meg és ebbíµl fejlíµdött ki az egyiptomi civilizáció. A harmadik civilizáció egy indoeurópai kultúra az Indus völgyében, gazdag és virágzó városokkal, élénk kereskedelemmel, fejlett mezíµgazdasággal, mely a sumer civilizáció kezdete után ezer évvel jelent meg. 1852-ben Charles Foster bebizonyította, és ezt mindenki el is fogadta, hogy az összes íµsi és ókori nyelv valójában egyetlen íµsnyelvre vezethetíµ vissza, ez pedig a sumer. Sumer volt a hely, ahol leghamarabb alkalmazták az írásbeliséget. Tehát a sumer nyelv három nyelvjárásra oszlott, mezopotámiaira, egyiptomira, és indoeurópaira. Ez a szétválás egyfelíµl a földrajzi távolság és a többezer éves idíµtartam miatt is bekövetkezett, másfelíµl a három régiót, különbözíµ istenek irányították, saját törvényekkel, és eléggé elszigetelten a többi régiótól, ezért aztán törekedtek is rá, hogy különbezzenek a többitíµl. Mit tudott a sumer társadalom? Nagyon sokat, azonban ez a tudás nem volt a sajátja, hanem csak úgy kapta, ezért öneríµbíµl nem is tudta fenntartani. A Vízözön után, i.e. 11.000 körül kezdett el az emberiség létrejönni. Néhány ezer év alatt létszámban jelentíµsen gyarapodtak. Közben az istenek folyamatosan hozták a tudást. Ez jelentette a mezíµgazdaság elterjesztését. A mezíµgazdasági eszközök nagy részét az istenek ajándékozták az embernek. Az istenek javaslatára megkezdíµdött az állattartás. Növény és állatfajokat kaptak az emberek ajándékba. Ilyen az a pecséthenger, amin az a pillanat van ábrázolva, mikor az istenek egy mezíµgazdasági eszközzel ajándékozzák meg az embert (bevezetés I.rész) I.e. 8.000 körül kezdtek kialakulni a városok, melyek igazából már nem mezíµgazdaságból kezdtek élni, hanem a kézmí»vesség, és a tudás központjai lettek. I.e 4.000 körül kialakult az elsíµ olyan emberi csoportosulás, amely már szervezett formában mí»ködött, a mai követelmények szerint megfelelt a civilizáció fogalmának. I.e. 3.800-3.500 körül el is érte fejlíµdése csúcspontját. Az élet sokban hasonlított a maihoz, hiszen a falvakban fíµleg mezíµgazdasággal foglalkoztak, a városokban kézmí»vességgel, tudománnyal. Hihetetlen mértékí» csillagászati tudással rendelkeztek, ismerték a Plútót is, melyet a mai kor csak a XX. században fedezett fel újra. A bevezetés részben látható pecséthengeren, látható a bal felsíµ sarokban a Naprendszer összes bolygója, beleértve a saját bolygójukat is. Kimagasló fokon értettek a fém megmunkáláshoz, komoly jogi feltételek mellett élték életüket. Törvényeik egyszerí»ek voltak, de közérthetíµek. Minden törvény úgy szólt, hogy: ezt, vagy azt nem szabad tenni, vagy ezt, vagy azt úgy kell tenni, hasonlóan mint a Tízparancsolat. Létezett a munkabér fogalma, ugyanakkor a szabadidíµ eltöltésével is foglalkoztak, léteztek állatkertek, múzeumok, színházak. Létezett mí»szaki múzeum, ahol az istenek í»rhajója ki volt állítva megtekintés céljából. A képen egy rakéta látható, törzse egy földbe épített tárolóban van. í‰rdekes és hozzáértíµ az ábrázolás, mert a maihoz hasonlóan, metszetben ábrázolta. Látható, hogy több fokozatból áll a rakéta, a méretarányokból pedig kiderül, hogy kb. 2 utas szállítására lakalmas a föld felett látható égi kamra. A rajz úgy néz ki, mint egy mí»szaki rajz, melynek szándéka megmutatni az utókor számára egy 5.000 évvel ezelíµtti rakéta szerkezetét. Igazából a sumer nép néhány ezer év alatt több tízmillió éves fejlíµdésen ment át, és ezt nem mindig tudta követni, illetve az istenek csak olyan tudást adtak át, ami szerintük fontos. A sumer emberek megszokták, hogy í»rhajók röpködnek körülöttük, ez természetes jelenség volt, ezért szinte minden „tájképen†rajta is van egy-egy rakéta, vagy í»rhajó, de nem tudták ezek mí»ködési elvét. Az összekötíµk az istenek és az emberek között, a papok voltak, akiknek az istenek átadták a tudásukat, azok pedig a népet tanították. Akkoriban a templomok a tudás, a tanulás, a fejlíµdés helyszínei voltak, a papok oktatták a technikai, társadalmi fejlíµdést, de csak azt, amiríµl az istenek úgy gondolták, hogy tudni kell. í‰rdekes mód az istenek távozása után, és fíµleg a középkorban a papaság lett a technikai fejlíµdés gátja. Gilgames, Uruk város királya, aki háromnegyed részben isten volt, ezért úgy gondolta, jár neki a halhatatlanság. Ezért úgy tervezte, hogy megszerez egy í»rhajót és elrepül a legfíµbb istenekhez és kéri a halhatatlanságot. Az eposz nagyon részletes, jelentíµsége azért nagy, mert alaposan leír nagyon sok akkori jelenséget, olyan szinten, mintha filmen néznék. Gilgames, király lévén mindent tudott az ember eredetéríµl, a csillagászatról, de fogalma sem volt, hogy egy í»rrepülíµ hogyan mí»ködik. El sem tudta képzelni, hogy azt vezetni kell. Példaként áll nagyon sok technikai eszköz, melyek nem földi eredetí»ek, bár használták az emberek, de nem értették ezek mí»ködését, és nem is tudták ezeket újból létrehozni, ha tönkre mentek. A felsíµ képen, legfelül egy nemrég megtalált agyag szobrocska látható, mely egy í»rhajót, vagy repülíµgépet ábrázol. Alatta pilótákat ábrázoló képek, melyek szintén agyagból készültek, de ezek már táblák. Keletkezési koruk i.e. 4.000 körülre tehetíµ. Az alsó kép egy mai í»rrepülíµgépet ábrázol. Azért némi hasonlóság megfigyelhetíµ. A felsíµ képeken látható tárgyak Törökország Nemzeti Múzeumának tulajdonában vannak, de nem állítják ki közszemlére, ugyanis "nem szeretnék a vallásos érzelmí» emberekben kételyeket ébreszteni". A kiemelt fontosságú látogatók, úgy mint tudósok, vagy maga Sitchin természetesen meg is nézhetik. Az ilyen eszközök gyártása nem a földön történt, nem találtak sehol sem ilyen gyárakat, és a leírások szerint is ezeket az istenek magukkal hozták, éppúgy, ahogy az ember is mindent magával vinne a földríµl, ha egy másik bolygón telepet szeretne létrehozni. Biztosan nem tudna í»rhajón gyárakat telepíteni, pár eszköz legyártása érdekében. Aminek nyomát találták, az repülíµgép, vagy í»rrepülíµgép javító mí»hely. A sumer emberek, akik modern életet éltek (kórház sugárterápiás, biorezonanciás, energiaterápiás kezeléssel), megszokták, hogy az istenek tudást, segítséget osztanak, igazságot tesznek, tehát nem voltak a saját fejlettségük elíµállítói, csak addig tudták fenntartani a jólétet, amíg az istenek ott életek közöttük és saját eszközeikkel hozzájárultak ehhez a jóléthez. A fenti kép, 1. ábrája egy ilyen sugárterápiás (biorezonanciás, enrgiás) kezelést mutat. A 2. ábra egy érdekes régészeti leletet mutat. Ezt 1936-ban tatláták egy kb. 60cm átméríµjí» és maximum 10cm vastag, kör alakú tárgy, melyet tengelyre szereltek és valószínüleg forgott. Hihetetlen precíz finommechanikai megmunkálásról tanuskodik, és nagyon érdekes, precíz miliméteres profilja van a keréknek. Na de ki tudott ilyet készíten ezelíµtt 5.000 évvel? Nem is tudták kitalálni a kerék funkcióját, míg 1976-ban Kaliforniában, az í»rkutatás el nem kezdett kísérletezni egy forradalmi újdonsággal, egy hidrodinamikus lendkerékkel. Ekkor döbbentek rá a régészek, hogy mit találtak, mert a kísérleti prototípus kinézetében, méretarányaiban és a szélek profiljaiban teljesen megegyezik a régészeti lelettel. A kísérleti prototípus, még ma is csak prototípus, a majdani í»rrepülíµgépeknél szánnak neki szerepet. A késíµbbi háborúkban is látható, hogy az istenek a saját eszközeikkel harcoltak, legyen az repülíµgép, sugárfegyver, az íµket támogató embereket pedig, a földön elíµállítható fegyverekkel szerelték fel. Gilgames, aki mint király sokat tudott, mikor be akar lopózni az í»rrepülíµtérre, szembesül a védelmi fegyverekkel, melyek sugár elven mí»ködtek, olyan eszközökkel, mint a mai cirkáló rakéták, melyet csak mennyei bikának nevez, de leírva annak mozgását, kinézetét, beazonosítható a mai fegyverarzenál alapján. A sumer társadalomról rengeteg információ maradt fenn, ez annak köszönhetíµ, hogy az í»rhajósok szent kötelessége volt, hogy megörökítsék a múltat, naplók formájában. Mindenki aki valamilyen vezetíµnek miníµsült az istenek közül, kötelessége volt, hogy naplót írjon, konkrétan leírva eseményeket, idíµpontokat. A királyok kötelessége volt, hogy a régi leírásokat átmásolják, hogy azok megmaradjanak az utókor számára. A templomok oldalára felírták a legfontosabb eseményeket, személyeket. A Vízözön elíµtti városokat újjá kellet építeni a Vízözön után, és a templomok oldalán meg kellett jegyezni, hogy ez mindenben megegyezik a Vízözön elíµttivel. Több vezetíµ teljes naplója fennmaradt, például Marduk királyé, aki még a Gízai nagy piramisban is raboskodott, és sok helyen megfordult, sok háborút vezetett. [ Módosítva szo máj 29 2010, 10:55 ] | ||
Vissza az elejére | | ||
blackbird |
| ||
Regisztrált tag #23 Regisztrált: sze máj 19 2010, 04:53Üzenetek: 91 | Még!!!!!! | ||
Vissza az elejére | | ||
nordi |
| ||
a ' r e b e l l i s Regisztrált tag #4 Regisztrált: h jan 11 2010, 02:14Üzenetek: 922 | SUMER CIVILIZACIO ( III, ) Tehát ez a társadalom hihetetlen hangsúlyt fektetett a múlt értékeinek megíµrzésére, illetve a tudás átadására az újabb generációk számára. Hasonlóan tanították a Föld eredetét, és hogy ez még hangsúlyosabb legyen minden évben, egy fesztiválnak nevezett ünnepségsorozat keretében el is játszották, mint egy színdarabot, ahol emberek voltak a bolygók. így a teremtés fennmaradt, egyfelíµl írásos formában, másfelíµl, mint színdarab. A tudósok elolvasták, az egyszerí» emberek megnézték a színdarabot. A sumer társadalom a csillagászat mellett remekül értett a matematikához. A csillagászat volt egy olyan terület, ahol az istenek minden tudást átadtak, és a városok voltak a fíµ tudásközpontok, a királyok és papok tudtak a legtöbbet. Szerencsére ezt ahol csak tudták, mindenhol írásos formában rögzítették. Matematikában a sumerok a 60-as számrendszert alkalmazták, amely kicsit bonyolult volt a maihoz képest. Amíg a mi számrendszerünk úgy épül fel, hogy 1, 10, 10x10, (10x10)x10, stb. addig az íµ 60-as számrendszerük ügy épül fel, hogy 1, 6, 6x10, (6x10)x6, (6x10x6)x10, stb., tehát hol 10-el, hol 6-al szoroznak felváltva. Ezekbíµl az idíµkbíµl származik a 60-as számrendszer használata, az idíµ mérése terén, a kör felosztásánál, stb. A templomok, vagy különleges épületek építésénél (Stonehenge), mindig az istenekbíµl álló tervezíµ csoport végezte a tervezést, illetve az építési munka irányítását, ezt sosem bízták földi emberekre, hiszen akkora tudást nem adtak át. Arról nem beszélve, hogy a tervezési fázishoz nem tudni milyen gépeket, berendezéseket használtak fel, hiszen maradt fenn kíµszobor, melyen billentyí»zetszerí» eszköz, vagy szó van egy kristályról, mellyel oldották meg nagy mennyiségí» adat tárolását. í–sszességében elmondható, hogy a sumer társadalom nagyon érdekes és ellentmondásos volt, hiszen egy kíµkorszaki embercsoport, hirtelen tudáshoz jut, melyet vagy megérttet, vagy nem, illetve a tudásnak csak ahhoz a részéhez, melyet az istenek úgy gondoltak, hogy az embereknek tudniuk kell a napi életükhöz. Ehhez tartozik a csillagászat is, mivel tudni kell, hogy honnan származik a Föld, az emberiség. A meg nem magyarázott, át nem adott tudás pedig generálta a csoda érzését. Egy repülíµ repülése természetes látvány volt, de az emberek nem értették azt. Igazából a tudáskülönbség és a hosszabb életciklus miatti „halhatatlanság†okozta az isteni különbséget. Ma már inkább egyenrangúak lennénk. . Az istenek vigyáztak is, az isteni különbségek fenntartására. Mikor Bábel tornya épült, mikor is az emberek egy kilövíµhelyet akartak építeni, hogy íµk maguk is indítsanak í»rrepülíµt, az istenek eríµsen megijedtek. A sumer agyagtáblák tanúsága szerint az istenek féltek, hogy az ember tényleg meg tudja tenni és akkor egyenlíµk lesznek velük, hiszen nem lesz már tudásbeli különbség. Pedig attól messze állt az ember, hogy í»rrepülíµt építsen, vagy hogy azt el is indítsa. De a kísérlet láttán, már megijedtek az istenek. A sumer leírásokból kiderül, hogy a sumer idíµkben ismerték a DNS-t, még ha nem is az egyszerí» emberek, hanem az istenek és tudatosan alkalmazták azt a génmódosítások alkalmával. úgy tí»nik, még van mit tanuljunk. íltalában elmondható, hogy az emberekben kialakult egy csodavárás, azaz majd az istenek megmondják, hogy mit kell tenni, hogyan kell tenni, hisz íµ mindent tud, ért, az ember pedig komoly gondolkodási korlátokkal bír. Talán éppen e felemás tudás miatt alakult úgy, hogy az istenek távozása után, a sumer társadalom nem kapta meg azt a pluszt, amit eddig, így aztán hanyatlásnak indult. Amikor aztán a maga ura lett, gyakorlatilag hanyatlásnak indult. A görög és római birodalmak még valamit meg tudtak villantani a múltból, azonban a középkor végleg lemosott mindet, ami tudásnak nevezhetíµ. Megmaradt az isteni csoda várása, a papok, az egyház irányító szerepe, az isten nevében mindent, de az istenek már nem voltak itt. Miben jobb a mai világ? Hogy az ember maga jutott el olyan gondolkodási szintre, hogy megérti az isteni csodákat, síµt íµ maga is a legtöbbet létre tudja hozni. A tudás nem kapott, hanem saját. Maga elíµ tudja állítani azt. Olyan ez, mintha valakinek felolvasnak valamit, vagy maga tud olvasni, amit akar. A hanyatlás Mint minden civilizáció, eleinte fejlíµdik, majd hosszú ideig magas életszínvonalat biztosít, a magas életszínvonal következménye a túlnépesedés. Mikor már a föld nem képes eltartani a túlnépesedett társadalmat, vagy csökkennek a vízkészletek, esetleg kisebb éghajlati változás történik, akkor kezdíµdik meg a hanyatlás. így volt ez a sumer birodalom esetén is. Itt tetíµzte a dolgokat az állandó háborúskodás a városállamok között, síµt i.e. 2.024-ben megtörtént az elsíµ nukleáris háború is. Ekkor a sumer társadalom jó része elpusztult a rádioaktív porfelhíµ miatt. Mindez a Holt tenger déli részén történt, és a mai tudósok ki is mérték, hogy akkoriban nagy mennyíségí» radioaktív anyag került a tengerbe a környezíµ folyókból, egész nagy területríµl. . Az emberek elvándoroltak és ezáltal hozzájárultak a szomszédos, éppen kialakulóban lévíµ társadalmak létrehozásához, felvirágoztatásához. Vitték nyelvüket, kultúrájukat is, mely beolvadt a szomszédos társadalmak kultúrájában. . Nagy Sándor volt, az utolsó aki egyesítette a sumer civilizációt egy országba, melynek neve Mezopotámia volt. Halála után ismét széthullott a birodalom, majd hanyatlásnak indult. . i.sz. 100 körül már annyira önállósodtak a sumer társadalom városállamai, független területei, megváltozott kultúrájuk, hogy innentíµl kezdve nem tekinthetíµ egy egybefüggíµ civilizációnak. Gyakorlatilag megszí»nt, helyén sok új kultúra lalakult ki. . A sumer társadalom fontossága abban rejlik, hogy az elsíµ volt a Földön, hatalmas fejlettségi szintet ért el, majd elindította az összes többi civilizációt. A sumer civilizáció kialakulásának és fejlíµdésének idíµrendisége: i.e. 11.000 Az utolsó jégkorszak vége A hirtelen felmelegedés miatt a sarkkörök jégtömbjei tömegesen leválnak és megolvadnak A tengerek vízszintje kb. 100-120m-t emelkedik A tengerszinten lakó emberek megélik a Vízözön eseményét, az Ararát hegy emelkedik csak ki a vízbíµl A Vízözön mint jelenség kb. 1.000 évig tart, azonban a víz visszavonulása után még több ezer évig iszaposak maradnak az elárasztott területek i.e. 4.000 A sumer civilizáció kialakul Eriduban Az elsíµ királyság Kis városban Az Egyiptomi civilizáció kezdete Etana uralkodása Kis városában i.e. 3.000 Gilgames király uralkodása Uruk városban A Minószi civilizáció kialakulása és fejlíµdése Krétán Sarrukin, az elsíµ Akkád király uralkodása úr-Nammu uralkodása Urban Gudea uralkodása Lagasban A Hurrik megjelenése az í“kori Keleten Az indus völgyi civilizáció kialakulása, fejlíµdése A Kínai civilizáció kezdete i.e. 2.000 Babilon és Asszíria felemelkedése Hammurapi uralkodása Babilónban íbrahám elindul Urból íria vándorlása Indiába A Mükénéi kultúra kezdete A zsidók kivonulása Egyiptomból Görögország dór inváziója Dávid király uralkodása Jeruzsálemben i.e. 1.000 Ninive bukása Kürosz elfoglalja Babilónt Budha megjelenése Indiában A Római köztársaság megalapítása Az ókori Görögország virágzása Nagy Sándor legyíµzi Dáriust A kinai nagy fal építése Hannibál Róma ellen vonul 0 Jézus születése Jeruzsálem római ostroma A Maja civilizáció virágzása Dél-Amerikában Róma feldúlása Mohammed megalapítja az iszlám vallást Nagy Károly megalapítja a Német-Római császárságot i.sz. 1.000 Angliát meghódítják a normanok János Király kiadja a Magna Charta-t Azték civilizáció Mexikóban Az Inka birodalom fénykora Dél-Amerikában Bizánc bukása Kolumbusz felfedezi Amerikát Amerikai forradalom Napóleon hódításai Európában [ Módosítva sze júl 21 2010, 07:17 ] | ||
Vissza az elejére | | ||
nordi |
| ||
a ' r e b e l l i s Regisztrált tag #4 Regisztrált: h jan 11 2010, 02:14Üzenetek: 922 | SUMER NYELV A sumer nyelv fejlíµdésének megértéséhez tudni kell, hogy i.e. 3-4.000 évvel a sumer nép létszámában gyarapodott, ezért mind új és új területekre vándoroltak el, ahol új népek alakultak ki. Az új népek nyelve bár a sumerbíµl indult ki, de a helyi tájszólások idíµvel önálló nyelvekhez vezettek. Az így kialakult önálló népek el kezdtek egymással háborúzni, egymás területeit uralták, így hatalmas nyelvi keveredések jöttek létre. Ez a háborús helyzet egyre fokozódott, egészen a Görög kultúra megjelenéséig. Az egységes sumer nyelv komoly behatások alá került, mikor i.e. 2.600 körül az akkádok uralkodtak a sumerok felett, majd i.e. 2.100 körül újra a sumerok kerekedtek felül. Ebben az idíµszakban hirtelen fejlíµdött a sumer írás, mert a piktogramokat felváltotta a szavak használata. Azt nem tudni, hogy mi váltotta ki ezt a hatalmas fejlíµdést. I.e. 2.000 és 1.800 között a sumer nép több mint harmada északi irányba elvándorolt, a Kaukázus irányába, magukkal vitték a sumer nyelvet. A maradék kétharmad keveredett az asszír néppel, nyelvük is átalakult. A sumer kultúra tovább élt a babiloni birodalomban, majd keveredett a szkítákkal, i.e. 800-600 között. Ekkor már szinte holt nyelvként létezett a sumer, hiszen az eredeti nyelvet már senki nem beszélte, nem volt már önálló sumer állam, de az összes nyelv belíµle ered. í‰ppen ezért a világ majd minden nyelvében megtalálható több-kevesebb eredeti sumer szó. í‰rdekes, hogy kevés olyan mai nyelv létezik, amely nyelvtanilag, szerkezetileg, hangzásban, eríµsen hasonlít a sumerra. A magyar egy ilyen nyelv. Sok kutató, aki bizonyította a két nép valamilyen szintí» rokonságát, komoly elismerésben részesült világszerte, kivéve Magyarországot. A sumer kor és nyelv szakértíµi egybehangzóan állítják, hogy ha ma megelevenedne a sumer nyelv, akkor a magyarok értenék meg a legjobban, bár íµk is nehezen. A szavak inkább ismeríµsnek tí»nnének, de a megértés nem lenne könnyí». Sumer-magyar kapcsolat Feltehetíµen a magyarság íµsei is érintkeztek a sumer kultúrával, hiszen csak így fordulhat elíµ, hogy a mai magyar nyelv szavai, nyelvtana, felépítése azonosságot mutat a sumer agyagtáblák nyelvével, a szkita, szittya, etruszk nyelvvel. A sumer nyelv egy összerakós, nem annyira sok szóból, mint szóösszetételekbíµl áll. Struktúrájában és alap nyelvtanában hasonlít a törökhöz, a magyarhoz és néhány kaukázusi nép nyelvéhez. Ezek a népek állnak a legszorosabb rokonságba a sumer néppel. A szittya-hun-magyar nyelv- és írásrend azonos a pelazg-etruszk nyelv- és írásrenddel, a sumer nyelv- és írásrenddel A székely-magyar és az etruszk rovásírással is azonosíthatók a skytha, avagy türk betí»k. A sumer nyelvben 3 nyílt magánhangzó létezett: a, e, o és ennek megfelelíµen 3 zárt magánhangzó í£, íª, u. A magánhangzók nem voltak élesen, hallhatóan kiejtve, hanem gyakran csak a mássalhangzók kiejtését segítették. Létezett 15 mássalhangzó: b, p, t, d, g (kemény), k, z, s, sh, ch, r, l, m, ,n, g. A mássalhangzókat a szavak végén nem ejtették ki, hacsak a következíµ szó nem kezdíµdött egy magánhangzóval. A sumer szavak nagy része egyszótagú, és a többesszámot a szótíµ kétszerezésével érték el. A sumer nyelvben kevés volt a melléknév, inkább birtokos névmásokat használtak. A sumer mondatok bíµvelkedtek fíµnevekben, ezek meghatározták, hogy kiríµl, miríµl van szó, a nyelvtani ragok kifejezték a kapcsolatokat, az állítmány pedig elmondta magát a történést. Már legalább egy évszázada bebizonyították, hogy a sumer nyelv az alapja a világ összes nyelvének. Ahogy a sumer társadalom sokasodott, megjelentek a tájszólások, ebbíµl pedig új nyelvek alakultak ki. Néhány sumer szó és magyar jelentése: ab- ablak, kinyitni áb-tenyésztett szarvasmarha aba, ab -tó, tenger ada-apa, ének adda- váz, küldeni aga-diadém, korona agar- földterület aka- akarni valamit ákan- ajtófélfa akar- Leather arnor alad- életeríµ ama-anya áma- vad, tehén amar- fiatal állat ambar- marsh; reeds, canebrake an- ég, menny ara -tündökölni ata- atya ára, ár- díj, érték, dicsíµség arab-raktár azu-orvos ba- megoszt, porció, arány babbar- világos, felkelíµ nap bal- ellenség bala- fordít, iroda bán- térfogatméríµ edény banda- támogatás bar -nyitni, nyitottá tenni, fedetlen bariga- térfogat mértékegység barzil -az í»rbíµl származó fém bi, bé- beszél bibad- kacsa bil -támogatás bir - megölni, eltörni búd- reggel bur -könnyezni buzur -titok, rejtély dab -körbevesz dadag -tisztítani dag- vezeti (valamilyen gépet), mí»szaki berendezést tartalmazó helyiség dág- tiszta dal-repülni, elmozdulni dalla-sugár (amit egy fényes fémmel állítottak elíµ) dam- házastárs dara- sötét dára- csengetni dél- dél dida- sör dig - puha, megmunkálható dili- egyedül, szingli, egyedüli dim -kezdet dima -hírek dirig - túlzás du -menni dub -dokumentum dug- pontos méret (pont megegyezik valamely egységnyi mértékegységgel) dúg- élvezni, tagja valaminek dul- védelem dumu- gyerek, fiú dun -pupilla ebla -Alkoholmentes vagy egészen gyenge sör éd -kimenni edin- földterület két (vagy négy) folyó között égi -valami egészen fenn (például fenn repül valami) egir- Hercegníµ eme-ez, ruha en-úr, fíµpap engar- farmer enku- halász énsi- polgármester enten- tél ér, ir- panaszkodás, pap erim- szolga, katona érim- rombolás ezen- ünnepség, fesztivál gala- rituális énekes, különleges mí»sor galla- rendíµrfíµnök gam- eldíµl, szélesség gána - földterület gár- hajcsat garas- helyettesítíµ gaz- por, törés gi- körbevenni, felnézni gú- folyópart, másik oldal gúb- tisztítani gug- háború gul -megsemmisíteni, tönkretenni gúr- gömb guru- mély gúrum- Elleníµrzés guzza- Szék ib -sarok, szög ibila- örökös ída, íd -folyó, vízi ösvény, vízi út ig- ajtó igi- szem, arc, tekintet, megjelenés iku- felület mértékegység 3.600 négyzetméter íla -emelni, hordani illu-vízözön imi- agyag, szél imin -hét (szám) in -íµ, támadás iti -holdfény ka -száj kal -értékes, ajándék, kalag -javítani kam- fogantyú kar- piac, kikötíµ Kár, kára- vádolni, hátrány kas- róka ki -föld, hely, helység kib- aranyból készül kid- építeni kír-sörös korsó kissa- tartófal ku- építeni, hal kug -ezüst, pénz kul- szexuálisan érett kum- malterszerí» építíµanyag kúm- nyár kun- tároló medence kur -magas fennsík la- túlzás, luxus lá- behatolni, eríµ lag- nagy méret lal- hordani lál- méz lám- miníµségi láma - jó szerencse lima- ezer lum- felhíµ ma - elhagyni mana- társ, partner me, mi- funkció, iroda, felelíµsség, tudás mén -mindkettíµ mí -níµ komoly felelíµsséggel, komoly beosztásban mina -kettíµ, második múd- vér mul- csillag nam -felelíµsségtudat nám- képesség nar- énekes (hangszeres) ne- ez ni -íµ - níµnemí» ní íµ maga nin- királyníµ, úrníµ ninda- kenyér ninnu- ötven nu- mesterséges fény, lámpa nun- herceg, mester pa- öntözíµrendszer pad- rövid piheníµ pala- viselet pap- apa, testvér, akire felnéz para- segítség pára-átlép rajta Puli- Puli (a kutya) pú- kerék ra- elöntés, áradás re- egyenesen elíµre ri- valahova tenni rig- hozni, nyomni, fegyver ru- jelen, adni rúg- visszafizet, visszaállít, ad, küld sag- jószerencse sám- egyenértékí» sár- az egész mindenség, ami látható sed- hideg víz si- antenna, vonal, sugár fény (tulajdonságai alapján lézerszerí») sig- kicsi, gyenge, eríµtlen siki- haj sil- díjazni sila- utca sim- szí»rni sisi- ló su- test, bíµr sud- távirányítással végezni valamit súg- utazni súg -állni sukkal- üzeníµ, szóvivíµ tab- Pár taka- Megérinteni, valamit –kezelni tal -nagy tároló edény tán- világossá válik, érthetíµ lesz tar- levágni te -találkozni tila- élet tin- élet, bor tir -erdíµ tu -leves tud- birtokolni valamit, ismerettel rendelkezni, születni túg- ruha tuku- hitelezíµ túl- nyilvános alapítvány tum- munka túr- stabil ubi- folyami hal neve ubu- terület mértékegység ud- nap, fény, nappal ug- oroszlán, vihar ugu -a fej teteje úkur -hentes ul- sietni umu- öregasszony úr- alap, gyökér uru -város, falu, nagyobb körzet ús, úz- él, távolság ussu -nyolc za- tied zag - határ zág- választani zi- lélek zí eríµs zíd - hús zig- felállni, felemelkedni zur- feláldozni Talán nem véletlenül mondják a legnagyobb sumer kutatók, hogy ha ma megjelennének a sumerok, úgy tünne magyarul beszélnek, de a magyarok sem értenék íµket. Valahol közösek az íµsök. Hasonlóan a törökök és baszkok. [ Módosítva szo máj 29 2010, 02:12 ] | ||
Vissza az elejére | | ||
nordi |
| ||
a ' r e b e l l i s Regisztrált tag #4 Regisztrált: h jan 11 2010, 02:14Üzenetek: 922 | SUMER ISKOLA Elgondolkodtató, hogy a Föld elsíµ emberi civilizációja i.e. 3.500 körül már szervezett formában iskolákat üzemeltetett, ahol a maihoz hasonló módon tantárgyakra bontották a tananyagot, és kinevezett tanárok oktattak. Az ékírás kialakulásáig piktogramokon rögzítették a leírandó eseményeket, ezek legtöbbször agyagtáblák voltak, vagy pecséthengerek. Nagyon fontos alkotások, mert egy-egy képben félkönyvnyi mondanivalót tömörítettek, például a Naprendszer bolygóinak összetételét, az istenek bolygójának létét, stb. A sumer iskolát „irótábla házâ€-nak nevezték, elíµször azért jöttek létre, hogy a gazdasági és adminisztrációs élet számára nélkülözhetetlen írást gyakorolják, illetve kiképezzék azokat az írni tudó személyeket, akik majd az állami adminisztrációban kulcs szerepet tölthetnek be. A létszámbeli, illetve a gazdasági fejlíµdés oda vezetett, hogy ezek a központok a tudás és a kultúra központjai lettek. Olyan tantárgyakat tanítottak, mint: teológia, növénytan, állattan, földrajz, matematika, nyelvtan, irodalom, Az iskoláknak volt még egy olyan szerepük, hogy a régi alkotásokat átmásolták. Itt kell megjegyezni, hogy az iskolák megjelenése és elterjedése jelentette azt a mérföldkövet, amikor egy társadalmat a mai értelemben vett civilizációnak nevezünk. Ez a mérföldkíµ egyébként egy hatalmas törés a papság életében, hiszen több ezer éven át, a templomok voltak a tudás központjai, ahol az istenek tudását a papok továbbadták az embereknek. Ez a tudás mindent magába foglalt, attól kezdve, hogy mi a családalapítás, a szaporodás, a szakmákon keresztül, egészen a csillagászati ismeretekig. Mivel akkoriban írás nem létezett, amolyan szóbeli népi iskolák voltak. Azonban az ékírás megjelenésével, és szükségszerí»ségével, a templomok elvesztették eredeti funkcióikat, mert megjelentek az iskolák. Ekkor már ezek lettek a tudásközpontok, és az addigi népi tanítók, a papok elvesztették feladatukat. Ekkor kezdett kialakulni a papok új feladata, nem lévén más, az istenekhez, a királyokhoz dicséríµ himnuszokat írtak. Nyelvtani gyakorló könyv Nippurból. A sumer oktatás nem volt sem általános jellegí», sem kötelezíµ, inkább a tehetíµsebbek kiváltsága. A szegények nem tudták megfizetni sem a tandíjat, sem azt a hosszú évek során keletkezett bevétel kiesést, ami azért keletkezett, mert nem dolgoztak, hanem tanultak. Aki viszont iskolába tudott járni, annak biztosítva volt a jövíµje, választhatott a munkahelyek közül, dolgozhatott akár állami intézményekben, részt vett a város irányításában, lehetett tanár, tudós, katonatiszt, tengerész kapitány, pap, íródeák, stb. A leírásokból kiderül, hogy a városok vezetíµi nagyon jól megtervezett módon vezették a lakosság életvitelét, nem kellett mindenkinek iskolát végeznie, ugyanakkor megbecsültek voltak a szakmunkát végzíµk is. A tanulás általában a fiuk, férfiak elíµjoga volt, csupán egyetlen egy níµ neve szerepel a leletek között, mint írástudó. Az iskolát egy fíµ vezette, íµt „iskola apának†hívták, míg a gyerekeket „iskola gyerekeknekâ€, a tanárokat pedig „nagy testvérnekâ€. A tanárok szakosodtak, és meg van említve még a leírásokban a kisegítíµ személyzet jelenléte az iskolák üzemeltetésében. Léteztek matematika példatárak, képlet táblák, gyakorló feladatok, síµt megtalálták a tanulók vizsgadolgozatait is. Az iskolák legfontosabb feladata volt az írás elterjesztése, gyakorlása. Napi feladat volt a régi írásos emlékek átmásolása, sokszorosítása, majd a nyelvi különbségek megjelenésével, az átfordítása. Mivel az alkalmazott ékírás eléggé bonyolult volt, ezért a gyerekek évekig tanulták az írás mí»vészetét, és csak amikor már teljesen ismerték azt, akkor kezdtek régi dokumentumokat átmásolni. Az átmásolás volt igazából az írás gyakorlása. Az iskolát a gyerekek hamar kezdték, úgy tí»nik nem annyira életkorhoz volt kötve, hanem fejlettséghez, a készségek kialakulásához. Az iskola egy egész napos tevékenység volt, napfelkeltétíµl napnyugtáig. Sok dolgozat maradt fenn, amikor is a tanulók feladata volt, hogy leírják napjaikat. Egy ilyen leírás elmeséli, ahogy az anyuka ételt csomagolt fiának, majd az elment iskolába. Azonban az úton lassan ment, így elkésett. Tanára jól összeszidta, Egy másik leírás elmeséli, hogy az iskolában délelíµtt elolvastak közösen egy lemásolandó szöveget, majd megbeszélték, annak tartalmát, a másolás technikai kivitelezését, és délután a fiatalok létrehozták a másolatokat. A nagyobb diákok, már nem csak másoltak, hanem újat is alkottak. Valószíní»leg dolgozataik lehettek azok a táblák, ahol leírják városuk adminisztrációs és gazdasági mí»ködését, voltak, akik mí»vészi hajlamuknál fogva lírai alkotásokban jeleskedtek, illetve voltak, akik precíz történelmet írtak. Szerencsénk van ezekkel a fennmaradt házi feladatokkal, mert pontosan leírják az akkori életet, az emberek gondolkodását, cselekedeteit. SUMER IRODALOM Bár a feltárt írásos leletek 90%-a gazdasági, adminisztratív jellegí» leírásokat tartalmaz, azért több mint 5.000 agyagtáblát találtak, melyek kimondottan irodalmi jellegí» alkotások. A régi irodalmi alkotások semmivel sem képviselnek kisebb értéket, mint a maiak, és teljesen egyenrangúak a régi görög alkotásokkal. Nagy jelentíµségük abban van, hogy bemutatják az elsíµ emberi civilizáció életét, gondolkodásmódját, érzelmeit, cselekedeteit. Az irodalmi alkotásokat a következíµ csoportokba lehet sorolni: epikus elbeszélések, himnuszok, történelmi elbeszélések, rövid és hosszú esszék, közmondások és szólások, illetve nagyon fontosak az istenek naplói. Az alkotások egy része, fíµleg azok az eposzok, melyek a régmúltat idézik, eleinte szájhagyomány útján terjedtek, majd amikor már kialakult az ékírás, az istenek lediktálták az írnokoknak, hogy ez a tudás fennmaradjon az utókor számára. Ráadásul a tudósok kötelessége volt, hogy ezeket az alkotásokat rendszeresen átmásolják, így fenn tud maradni az utókor számára. úgy tí»nik, az istenek tudatni akarták az utókorral a régi eseményeket. Az eposzok, például a Teremtés eposz, elmeséli a Naprendszer keletkezését, a Föld, a Hold kialakulását, az élet csírájának a Földre jutását, illetve az istenek bolygójának a létét, pályáját, stb. További eposzok elmesélik az istenek földre szállását, 500.000 évvel ezelíµtt, majd itteni cselekedeteiket, az ember megalkotását (az elsíµ sikerek 100.000 évvel ezelíµtt, majd ídám és í‰va 30.000 ezelíµtt), majd a történelmi eseményeket a Vízözönig, illetve a sumer társadalom kialakulásáig. Történelmi jelentíµségí» alkotások: „Hold Isten születéseâ€, „A Földi élet megszervezése és a kulturális fejlíµdésâ€, „A Sumer paradicsom legendájaâ€, „Az ember megalkotásaâ€, „Nintura visszatér Nippurbaâ€, „A civilizáció mí»vészetének áthelyezése Eriduból Erechbeâ€, „Inanna és Shukalletudaâ€, „Inanna és Biluluâ€, „Dumuzzi halálaâ€, stb. Ez utóbbi része az elsíµ Rómeó í‰s Júlia történetnek, melyben Dumuzzi és Inanna végzetes szerelme van elmesélve. Az alkotások nagy része verses formában készült, bár nem ismerték a rímelést és a mértéket, azonban minden más mai technikát alkalmaztak: képzelet, ismétlés, párhuzam, metaforák, refrén, idíµugrás, stb. Az alkotások inkább elbeszélíµ jellegí»ek, monotonok, nem alkalmazzák az izgalmak fokozását, a csúcspontokat, majd a megoldások módszerét. Szintén hiányoznak a jellemzések, az istenek és az emberek egyaránt hús-vér lények, jó és rossz tulajdonságokkal, és viselkedéssel. A dicsíµítíµ himnuszok íródtak az istenek számára, a királyok számára, illetve a gazdagok számára, ha azok megfizették az alkotót. Katalógus az elkészült alkotásokról, amolyan tartalomjegyzék Egy külön csoportja az alkotásoknak az „okoskodó, útmutató†alkotások, amelyek elmélkedések, példabeszédek, párbeszéd jó és rossz között, közmondások, szólások. Ezek célja tanító jellegí», az egyszerí» embereket így lehetett rávezetni, hogy mi a jó és mi a rossz Ilyenek: „Vita a nyár és a tél közöttâ€, „Vita a szarvasmarha és gabonaszem közöttâ€, „Vita a madár és a hal közöttâ€, „Vita a fa és a léc közöttâ€, „Vita az ezüst és a hatalmas réz közöttâ€, „Vita a malomkíµ és a drágakíµ közöttâ€, stb. Az ilyen jellegí» alkotások, például a „Vita a szarvasmarha és a gabonaszem között†tanító jellegük mellett történelmi eseményekríµl is szólnak. Ez a tanulmány két testvér istenníµríµl szól. Lahar a szarvasmarha istenníµ, és Ashnan a gabonaszem istenníµ azért lettek megalkotva az istenek „teremtíµ kamrájábanâ€, hogy az Annunakik (az ég isteneinek gyermekei) és gyermekeik számára legyen élelem és ruha. Azonban az Annunakik nem tudták igazán hasznát venni a szarvasmarhának és a gabonaszemnek, addig, amíg az ember meg nem lett alkotva. Néhány közmondás: Senki nem arról beszél, hogy amit talált, hanem amit elvesztett Ne tépd le korán a virágot, mert késíµbb gyümölcs lesz belíµle Aki sokat eszik, nem tud aludni Nem a szív vezet a háborúskodáshoz, hanem a beszéd Mondj egy hazugságot, és amikor igazat mondasz, senki nem hiszi el Nyitott szájba berepül a légy Messziríµl jött utazó azt mond, amit akar Akinek sok ezüstje van, az boldog, akinek van mit ennie, az örül, aki szegény, az nyugodtan alszik Egy jó szó, mindenkinek a barátja A szeretíµ szív házat épít, a gyí»lölködíµ szív lebontja a házat Ha szerelembíµl házasodsz, akkor a gyerekeid a szívednek valók Egy városban, ahol nincs kutya, ott leselkedik a róka Külön érdekesség, hogy a sumerok nem csak létrehozták a sok ezernyi irodalmi alkotást, hanem katalogizálták is íµket, azaz létrehoztak tartalomjegyzékszerí» leírásokat, melyeken felsorolják az elkészült irodalmi alkotásokat. A második évezredbíµl idíµszámításunk elíµtt, 7 katalógust találtak meg a régészek, ezek ma a világ különbözíµ múzeumaiban találhatók .Ez a hét katalógus, több mint 2.000 „könyv†címét tartalmazza. Mivel sok olyan irodalmi alkotás is létezik, mely nem található egyik tartalomjegyzékben sem, illetve vannak olyan alkotások, melyek egy tartalomjegyzékben találhatók, de fizikailag még valamely sivatag homokjában pihennek, biztosan sokkal több alkotás és néhány tartalomjegyzék vár még felfedezésre. Az irodalmi alkotások nagy szerepe abban áll, hogy alapját képezi bármilyen késíµbbi történelmi alkotásnak, így a Biblia is ezek alapján íródott, de említhetjük bármely vallás, hasonló „történelemkönyvnek†nevezhetíµ alapmí»vét. [ Módosítva szo máj 29 2010, 11:44 ] | ||
Vissza az elejére | | ||
nordi |
| ||
a ' r e b e l l i s Regisztrált tag #4 Regisztrált: h jan 11 2010, 02:14Üzenetek: 922 | A SUMER ORVOSTUDOMANY A gyógyítással foglalkozó régészeti leletek érdekes mód csak i.e. 2.000-1.000 környékéríµl maradtak fenn. A régebbiek közül csak kettíµt találtak meg. Ennek egyik lehetséges magyarázata, ahogy egy teljesen független leírás elmagyarázza, i.e. 5.000-3.000 között az istenek gyógyítottak inkább, vagy az általuk kiképzett személyek. Azonban az emberiség létszámának drasztikus növekedése miatt orvosokat, níµvéreket képeztek, ezek tankönyvei, leírásai maradtak csak fenn, a korábbi idíµkbíµl nem nagyon volt mi fennmaradjon. A leírások konkrétan leírják a készítményeket, azok alkalmazási módját és körülményeit, így a legegyszerí»bb, vízben, vagy olajban oldandó portól, a legbonyolultabb mí»tét után alkalmazandó kezelésekig. Sajnos a leletek nehezen érthetíµk, mert nem értjük a készítmények neveit, bár néha leírják hatóanyagait, azonban azokat a növényeket nem sikerült beazonosítani. Vannak a leletek között mí»téti leírások is, részletesen, kezdve az érintett testrész fertíµtlenítésével egészen a kötözésig, illetve gyógyhatású készítmények alkalmazásáig. Kiderül, hogy a sumer gyógyítás természetbarát volt, a regeneráción alapult, a gyógykészítmények elíµállításánál, a természethez fordultak, ráadásul hatalmas biológiai és ásványi anyag ismerettel. orvosi kézikönyv A leírásokból kiderül, hogy ismerték még a gyógyítás egy másik formáját is, melyet elíµször csak az istenek alkalmaztak, majd késíµbb az istenek néhány arra hivatott embert kiképeztek. Ez a gyógyítás, a leírások szerint hasonlított a mai akupunktúra, vagy biorezonancia kezelésekre, energiákkal dolgozott. Az istenek a lefektetett beteg felé engedtek egy átlátszó eszközt, mely olyan lehetett, mint egy üvegtábla, ezen megjelentek az illetíµ energiacsatornái, és látszottak az energiaáramlási problémák. Ezek után egy másik eszközzel ezt megszüntetve, a beteg szinte azonnal gyógyult. Ilyen eszköz csak az istenek birtokában volt, az istenek által megtanított gyógyítók kézrátétellel gyógyítottak. Volt olyan gyógyító, akinek ez veleszületett tulajdonsága volt, és akadt olyan, aki tanulta. Amikor az emberek száma nagyon megníµtt, az istenek már csak a kiváltságosakat kezelték, fíµleg a királyokat és a gazdagokat, egyszerí»en nem volt kapacitásuk a népet gyógyítani, ezt megtették a kitanított gyógyászok. Az ókori orvos neve „a-zu†volt, mely szabad fordításban „víz ismeríµâ€-t jelent. Az orvosok általános tudással rendelkeztek, nem voltak szakosodva, mindenhez kellett értsenek. Ennek megfelelíµen a társadalom magas fokán álltak, szavuk fontos volt a döntések meghozatalában. Azonban ha mí»hibát követtek el, akár súlyos büntetésben is részesülhettek. Az olyan orvost, akinek betege mí»hiba miatt meghalt, akár meg is ölhették, ha az elhunyt beteg családja meg nem kegyelmezett, vagy az orvos pénz árán meg nem vette az életét. Az orvosok szinte kizárólagosan férfiak voltak, míg az ápoló személyzet kizárólag níµ. Az orvosi leírások többször beszámolnak arról, hogy sok növény gyógyhatását maguk az istenek tanították meg a gyógyítóknak, illetve több olyan eszközt is kaptak az istenektíµl, melyet fíµleg mí»tétek esetén használtak, ezek a sumerok véleménye szerint nem földi eredetí»ek. Ezek az egyszerí», de praktikus eszközök, ha elfogytak, az istenektíµl újra beszerezhetíµek voltak. A sumer orvosok úgy tanulták az istenektíµl, hogy minden lelki sérelem fizikai bajt okoz, azaz akinek nincs rendben a lelki egyensúlya, annak valamelyik szerve megbetegszik. A sumer gyógyítás a természetre épült, elméleti alapja kihangsúlyozza, hogy mindig a természet gyógyít és soha nem az ember. A sumer alapokat átvették a keleti népek és ebbíµl alakult ki az 5 elem tana, az akupunktúra, akupresszúra, pulzusdiagnosztika, fitoterápia, mágnesterápia, stb. DNS térképábrázolás a sumer agyagtáblákon Az istenek (földre szállt í»rhajósok) orvosi tudása hatalmas volt, messze meghaladta a mi mostani szintünket. Mindent tudtak a genetikáról, az ember energiarenedszereiríµl, igaz a tudás egy részét itteni kb. 450.000 éves tartózkodásuk alatt kísérletezték ki. [ Módosítva sze júl 21 2010, 07:35 ] | ||
Vissza az elejére | | ||
nordi |
| ||
a ' r e b e l l i s Regisztrált tag #4 Regisztrált: h jan 11 2010, 02:14Üzenetek: 922 | SUMER í‰RTí‰KREND A sumer városok életét valakik nagyon jól megszervezték, egészen az utolsó apró részletekig. Ez igaz a Vízözöntíµl i.e. 2.000-ig. I.e. 3.500 körül volt a csúcspont, aztán lassú hanyatlás 1.500 éven át. A hanyatlás fíµ oka lehetett egyfelíµl az állandó háborúskodás, a termíµföldek kiszáradása, illetve a túlnépesedés. A sumer leírások beszámolnak arról, hogy Enki a tudós isten rendelkezett a civilizáció létrehozásának ismeretével, ezt „meâ€-nek nevezték. Gyakorlatilag olyan szervezetten hozott létre bárhol a semmi közepén egy várost, ahogy azt mi tennénk, mérnökök és tervezíµk vezetésével. A sumer nép élete is nagyon meg volt tervezve. Ki volt találva, hogy dolgozniuk kell, pihenniük kell, szórakozni szükséges, és biztosították mindehhez a szükséges feltételeket. Szakembereket képeztek, ugyanakkor iskolák is léteztek, a kikapcsolódás is meg volt szervezve, hiszen léteztek szórakozóhelyek tánccal, zenével, létezett színház, cirkusz, állatkert, stb. Az éjszaka a pihenést szolgálta. úgy tí»nik több ezer éven át, mí»ködött a rendszer, meglepíµen precízen, egyensúlyban és jól kiszámolt módon. Az embereknek csak bele kellett illeszkedni. Természetesen nem mindegy, hogy ki hova született, mert ez meghatározta az érvényesülés módját is, azonban meg volt a lehetíµség a kitörésre, hiszen egy ügyes szolga is megvásárolhatta a szabadságát. Inanna és Dumuzi, az elsíµ Rómeó és Júlia. Késíµbb Inanna lett Vénusz, a szerelm és háború istenníµje. A sumer embereket két dolog motiválta, az érzelmek (szerelem, gyí»lölet, félelem), illetve az anyagi (vagyon, birtoklás). Az érzelmek közül a szerelem volt a legjelentíµsebb és inkább a mai szexet jelentette. Mivel a házasság legtöbbször egy érdekszövetség volt, amit a szülíµk generáltak, így a szerelemmel igen szabadon bántak a sumerok. A szex lehetett szülíµk, szülíµ és gyerek, hason nemí»ek és különbözíµ nemí»ek között, egy volt fontos igazi testvérek között nem. Ebben az isteneket mintázták le, ahol is az érdekházasságok domináltak, természetes volt, hogy féltestvérek összeházasodjanak, a családi vérvonal, a hatalom továbbvitele érdekében. Ez nagyfokú szabadságot jelentett a szexben az istenek számára. Míg a Vízözön elíµtt az Annunakik vezérei élesen elítélték a szexet az istenek és emberek között, addig a Vízözön után ez már természetes volt. A gyí»lölet és félelem, hasonlóan mí»ködött, mint napjainkban, kivéve az egzisztenciális gondokat, mert úgy tí»nik akkor azok nem voltak. Az élet kiszámíthatóbb volt, emellett mindenki tudta hova tartozik, és annak megfelelíµen élt, nem volt meg az a látszategyenlíµség az emberek között, mint ma. E negatív érzelmekkel a legnagyobb gond akkor volt, mikor valamely király agyában pattantak ki, mert ez általában háborúhoz vezetett egy szomszédos városállam ellen. A háború miatt féltek a legtöbbet a sumerok. Az anyagi birtoklás úgy tí»nik a génjeinkben van, már akkor is akinek módja volt rá, mindent megtett, hogy uralkodjon. Azonban, a szabályozottság pontosabb volt, az elleníµrzés precízebb és következetes, így nem volt olyan gátlástalan az élet, mint napjainkban. Igaz, akkor az nem volt egy fogyasztói társadalom, és a globalizáció sem ütötte még fel a fejét. A törvények egyszerí»ek voltak, úgy mint ezt jó tenni, azt nem. Ha valaki rosszat tesz, ekkor ez a büntetése, stb. Nem úgy lettek megalkotva a szabályok, hogy ki lehessen alóluk bújni és a törvény tényleg mindenkire vonatkozott. Királynak kellett ahhoz lenni, hogy valaki azt tegyen, amit akar. De még a király felett is volt az isten, mint a város tulajdonosa. Maguk a sumer tudósok is észrevették, hogy ha túl sokáig jó élet volt egy városban, akkor az hanyatlásnak indul. Sokan és sok alkotásban elemezték ezt több ezer évvel ezelíµtt, és mind arra a filozófiai gondolkodásra jutottak, hogy meg kellett fogalmazni a boldogság jelentését, illetve ennek összefüggését a város életével. A sumer tudósok megállapították, hogy az ember addig boldog, amíg keresi a boldogságot, abban a pillanatban, ahogy megtalálja céltalan lesz az élete és vége a boldogságnak. Van több közmondásuk is, mely ezt példázza:„sokkal jobb a hegyre mászni, mint a hegytetíµn ülniâ€, „addig vagy boldog, amíg izzadsz, a pihenés unalmasâ€, „amíg az úton haladsz, van célod, mikor odaérsz, már nincsâ€. A sumer városvezetíµk igyekeztek felhasználni e tapasztalatokat, ugyanis ha az emberek céltalanul éltek, akkor az mindig hanyatlás és legtöbbször háború lett a vége. A sumer társadalom fénykorában egy jól megszervezett rendszer volt, ahol mindenki dolgozott, kikapcsolódott, pihent, ahogy azt az istenek kitalálták. A folyamatos gazdasági fejlíµdés, a folyamatosan jelentkezíµ célok, egy boldog társadalmat hoztak létre, amely azért élt, hogy megtalálja boldogságát. Azonban mikor már minden megvolt, nem voltak új célok, szerteszállt a boldogság, mindezt tetíµzte a jólét miatti túlszaporodás, így megindult a hanyatlás, mely céltalansággal volt jellemezhetíµ, ennek következménye a háborúk sora, a sumer társadalom bukása. [ Módosítva sze júl 21 2010, 07:53 ] | ||
Vissza az elejére | | ||